Procedura zgłaszania zdarzeń niepożądanych powstałych w Centrum Medycznym Medicenter sp z o.o. w Warszawie
- Zakres obowiązywania procedury
- Procedura obowiązuje w Centrum Medycznym Medicenter ul. Wołoska 88, 02-507 Warszawa
- Procedura dotyczy zgłaszania zdarzeń niepożądanych mogących wystąpić w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych.
- Cel procedury
Procedura zgłaszania zdarzeń niepożądanych powstałych w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych w Centrum Medycznym Medicenter w Warszawie, stanowi jeden z elementów wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Celem procedury jest:
- Monitorowanie zdarzeń niepożądanych.
- Ujednolicenie zasad zgłaszania zdarzeń niepożądanych.
- Określenie zasad przeprowadzania analizy przyczyn źródłowych zdarzenia niepożądanego.
- Identyfikacja ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych i zarządzanie tym ryzykiem w ramach udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.
- Przygotowanie zaleceń działań naprawczych, które mają zapobiec przyszłemu powtórnemu wystąpieniu podobnych zdarzeń niepożądanych.
Kluczowe pojęcia
Zdarzenie niepożądane ? zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu;
nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej. Zdarzeń niepożądanych nie powinno się mylić z naturalnym postępem choroby lub przewidywalnymi powikłaniami terapeutycznymi.
Ryzyko – kombinacja prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia i jego konsekwencja. Zarządzanie ryzykiem klinicznym jest kluczowym elementem w systemie zarządzania jakością (PN-EN ISO 15224:2013 ? Usługi ochrony zdrowia ? Systemy zarządzania jakości).
Ocena ryzyka – prowadzi do upewnienia się, że prawdopodobieństwo, iż ktoś ulegnie wypadkowi lub zachoruje wskutek występowania zagrożeń w miejscu pracy, jest na możliwie najniższym poziomie. Najważniejsze jest jednak określenie, jak znaczące zagrożenia występują w miejscu pracy i czy zapobiega się im przy pomocy właściwych i wystarczających środków zaradczych.
Interfejs – punkt styku człowieka z maszyną/urządzeniem. Właściwy interfejs powinien zapewniać bezbłędny odbiór informacji bez możliwości popełnienia pomyłki oraz wykonanie czynności w sposób jednoznacznie prawidłowy.
Reporting and Learning System (RLS) – system raportowania i uczenia się. System raportowania powinien być dobrowolny i poufny, może być systemem niezależnym lub zintegrowanym z systemem rejestracji skarg i wniosków czy roszczeń pacjentów.
Safety Assessment Code (SAC) – matryca kodów oceny bezpieczeństwa.
Analiza przyczyn źródłowych – proces wyjaśniania przyczyn wystąpienia zdarzenia niepożądanego oraz okoliczności, których wystąpienie mogło mieć wpływ na jego wystąpienie.
- Rodzaje zdarzeń niepożądanych
- Dotyczących urządzeń medycznych, wyposażenia (interfejsy informacyjne i wykonawcze):
- brak bieżących przeglądów technicznych,
- brak/ograniczenie dostępności sprzętu,
- awaria sprzętu,
- nieczytelny panel aparatu,
- uszkodzenie ciała powstałe w wyniku wadliwego działania/użytkowania sprzętu,
- inne
- Dotyczących organizacji pracy personelu medycznego:
- niewłaściwa klasyfikacja do zabiegu,
- mylna identyfikacja miejsca zabiegowego
- Związanych z leczeniem i farmakologią:
- błędną diagnozę z uwagi na:
- mylną interpretację wyników badań laboratoryjnych,
- mylny opis badań radiologicznych,
- mylny opis badania histopatologicznego,
- błędną diagnozę z uwagi na:
- nieprawidłowe wykonanie zabiegu medyczneguszkodzenie ciała w wyniku procedury medycznej,
- pomyłkę w podaniu leku, w tym:
- podanie niewłaściwego leku,
- błędne ustalenie dawki leku,
- błędną identyfikację pacjenta,
- niewłaściwy czas podania leku,
- nieuzasadnione opóźnienie w podaniu leku,
- nieprawidłową drogę podania leku,
- nieprawidłowy sposób przygotowania leku (np. niewłaściwy rozpuszczalnik)
- zdarzenia związane z okresem ważności leku,
- inne.
- Związanych z opieką nad pacjentem:
-
- mylną identyfikacją pacjenta,
- mylną identyfikacją procedury,
- niedostarczenie opieki lub opóźnienie w dostarczeniu opieki,
- sepsa,
- wstrząs anafilaktyczny związany z alergią,
-
- Związanych ze zdarzeniami niespodziewanymi:
-
-
- próbę samobójczą,
- upadek pacjenta w placówce,
- zgon pacjenta
-
-
- Związanych z nieprzestrzeganiem procedur:
-
-
-
- udzielenie informacji medycznej osobie nieupoważnionej,
- inne
-
-
-
- Dotyczących organizacji pracy i zarządzania (normalizacji):
-
-
-
-
- brak normalizacji urządzeń, nazewnictwa, procedur, instalacji,
- dopuszczenie do pracy osób bez wymaganych uprawnień (bez prawa do wykonywania zawodu medycznego),
- niewłaściwa identyfikacja pacjenta
- nieprawidłowa komunikacja,
- inne
-
-
-
-
- Odpowiedzialność:
- Na podstawie Ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta Dz.U. 2023 poz. 1692 (Art. 19. 1), osobą odpowiedzialną za prowadzenie wewnętrznego systemu jest Kierownik podmiotu wykonującego działalność leczniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, zwany dalej ?osobą odpowiedzialną?.
- Do zadań osoby odpowiedzialnej należy:
- przeprowadzanie analizy przyczyn źródłowych zdarzenia niepożądanego,
- zapewnianie zasobów i informacji niezbędnych do właściwego monitorowania jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej,
- opracowywanie dokumentów wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem, określających: zasady, procedury, metody oraz opisy stanowisk pracy, o których mowa w Art. 18 ust. 1 Ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta Dz.U. 2023 poz. 1692.
Zgłaszanie zdarzenia niepożądanego
Celem zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa bezpieczeństwa świadczeń zdrowotnych poprzez identyfikację sytuacji i okoliczności, które są zagrożeniami dla pacjenta, oraz działania mające na celu zapobieganie tym zagrożeniom lub ich kontrolę. Wdrażanie takich rozwiązań, które pozwoliłyby na eliminację lub ograniczenie występowania zdarzeń niepożądanych w przyszłości i poddanie ich dogłębnej analizie.
Personel podmiotu wykonującego działalność leczniczą powinien mieć świadomość z jaką odpowiedzialnością wiąże się właściwe zidentyfikowanie oraz zgłaszanie osobie odpowiedzialnej wszystkich zdarzeń niepożądanych, jakie wystąpiły w podmiocie, niezależnie od stopnia ich ciężkości i prawdopodobieństwa ponownego wystąpienia.
- Zdarzenie niepożądane może być zgłoszone przez:
- personel medyczny i pracowników niemedycznych, niezwłocznie po zaistnieniu lub stwierdzeniu zdarzenia niepożądanego,
- świadków zdarzenia niepożądanego,
- pacjentów, rodziny pacjentów, opiekunów,
- Sposób zgłaszania:
- bezpośrednie, ustne skierowane do osoby zajmującej się zdarzeniami niepożądanymi, upoważnionej wcześniej przez Kierownika Podmiotu. Osoba upoważniona ma obowiązek wypełnienia formularza zgłoszenia zdarzenia niepożądanego lub przekazania takiego formularza osobie zgłaszającej, do wypełnienia.
- przesłanie informacji o zdarzeniu niepożądanym poprzez wypełnienie
formularza na stronie medicenter.pl
VII. Sposób postępowania
Reporting and Learning System (RLS) – system raportowania i uczenia się. Według RLS podejście do bezpieczeństwa i jakości w opiece zdrowotnej polega na identyfikacji ryzyka systemowego (czyli na każdym etapie świadczenia usług zdrowotnych), na które narażeni są pacjenci, ograniczaniu ryzyka i poprawianiu wyników pacjentów poprzez wdrażanie systemów zarządzania ryzykiem.
- Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego. `
- Rejestracja i gromadzenie szczegółowych danych i informacji o zdarzeniu.
- Mapowanie danych i informacji o zdarzeniach.
- Identyfikacja i klasyfikacja ZN na podstawie kart zgłoszeń.
- Analiza przyczyn źródłowych.
- Ustalenie przyczyn źródłowych zdarzenia, wyciągnięcie wniosków.
- Zalecenia i raport.
- Przekazanie informacji personelowi medycznemu i pozostałym pracownikom.
RLS nie może służyć identyfikacji i stygmatyzacji osób, które brały udział w zdarzeniu. System ma być poufny i dobrowolny. Zasady działania systemu RLS:
- Dane zgłaszającego zdarzenie powinno pozostać do wyłącznej wiadomości osoby odpowiedzialnej za raportowanie, zgłaszający może też pozostać osobą całkowicie anonimową, bez ujawnienia swoich danych.
- Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych powinno być nastawione na szukanie działań naprawczych, bez personalizacji i szukania osób odpowiedzialnych.
- Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego, analiza przyczyn źródłowych, ocena zdarzenia i kwalifikacja nie mogą stanowić podstawy do odpowiedzialności dyscyplinarnej, odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną wskutek dokonania zgłoszenia lub odpowiedzialności z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa.
- Osoba upoważniona przez Kierownika podmiotu, po otrzymaniu zgłoszenia zdarzenia niepożądanego rejestruje zgłoszenie, zbiera informacje o jego okolicznościach, uczestnikach, przeprowadza wstępna analizę, formułuje wnioski, zawiadamia Kierownika Podmiotu.
- Na podstawie zgłoszenia zostają wyciągnięte wnioski oraz formułuje się zalecenia o podjęcie konkretnych działań na rzecz zapobieżenia ponownemu wystąpieniu nieprawidłowości.
- Wyciągnięcie wniosków odbywa się bez orzekania o winie. Raport zatwierdza Kierownik Podmiotu.
VIII. Analiza przyczyn źródłowych
Analiza przyczyn źródłowych to proces wyjaśniania przyczyn wystąpienia zdarzenia niepożądanego oraz okoliczności, których wystąpienie mogło mieć wpływ na jego wystąpienie. W ramach analizy przyczyn źródłowych nie dokonuje się oceny winy i odpowiedzialności osób, które uczestniczyły w zdarzeniu niepożądanym.
Analiza przyczyn źródłowych ma na celu:
- zebranie informacji o zidentyfikowanych przyczynach i okolicznościach wystąpienia zdarzenia niepożądanego, uczestnikach tego zdarzenia oraz jego konsekwencjach dla uczestników;
- przeprowadzenie analizy informacji, o których mowa w pkt 1, oraz sformułowaniu na jej podstawie wniosków;
- sformułowanie zaleceń podjęcia działań na rzecz poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej mających na celu zapobieżenie ponownemu wystąpieniu zdarzenia niepożądanego.
- Identyfikacja ryzyka
Zdarzenia niepożądane kwalifikuje się do jednej z kategorii ryzyka związanego z jakością i bezpieczeństwem, na podstawie matrycy oceny bezpieczeństwa SAC:
Matryca oceny bezpieczeństwa SAC |
Ciężkość zdarzenia |
||||
Bardzo ciężkie |
Ciężkie |
Umiarkowane |
Lekki |
||
Prawdopodobieństwo |
Częste |
3 |
3 |
2 |
1 |
Sporadyczne |
3 |
2 |
1 |
1 |
|
Rzadkie |
3 |
2 |
1 |
1 |
|
Bardzo rzadkie |
3 |
2 |
1 |
1 |
Kategorię ryzyka dla danego zdarzenia niepożądanego określa się według skali punktowej:
- 3 punkty – wysokie ryzyko – zdarzenie niepożądane spełniające kryteria zdarzenia bardzo ciężkiego oraz zdarzenia ciężkiego i częstego, zgodnie z kryteriami oraz oceną prawdopodobieństwa,
- 2 punkty – średnie ryzyko – zdarzenie niepożądane ciężkie i sporadyczne albo rzadkie albo bardzo rzadkie oraz zdarzenia umiarkowane i częste,
- 1 punkt – małe ryzyko – zdarzenie niepożądane umiarkowane i sporadyczne albo rzadkie albo bardzo rzadkie oraz zdarzenia lekkie.
Zdarzenia niepożądane ocenia się pod względem stopnia ciężkości według poniższych kryteriów:
- zdarzenie bardzo ciężkie obejmuje:
- zgon albo
- znaczne i trwałe uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia, skutkujące utratą lub upośledzeniem funkcji czuciowej, ruchowej, fizjologicznej lub intelektualnej, niezwiązane ze schorzeniami stanowiącymi podstawę udzielania świadczeń opieki zdrowotnej lub stanem zdrowia pacjenta;
- zdarzenie ciężkie obejmuje:
- znaczne uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia, skutkujące czasowym ograniczeniem funkcji czuciowej, ruchowej, fizjologicznej lub intelektualnej, niezwiązane z podstawowym schorzeniem lub stanem zdrowia pacjenta lub
- przeniesienie na oddział intensywnej terapii, stacji dializ lub oddział albo salę intensywnego nadzoru, lub
- konieczność zastosowania interwencji chirurgicznej;
- zdarzenie umiarkowane obejmuje:
- przedłużony czas pobytu w podmiocie leczniczym lub
- pogorszenie stanu zdrowia pacjenta skutkujące koniecznością przeniesienia na wyższy poziom opieki;
- zdarzenie lekkie obejmuje zdarzenia inne niż określone w pkt 1?3, niepowodujące uszczerbku na zdrowiu.
Zdarzenia niepożądane ocenia się według stopnia prawdopodobieństwa ich wystąpienia jako:
- częste ? zdarzenie prawdopodobnie wystąpi kilka razy w ciągu roku,
- sporadyczne ? zdarzenie prawdopodobnie wystąpi raz lub dwa razy w roku,
- rzadkie ? możliwe, że zdarzenie wystąpi raz na dwa lata,
- bardzo rzadkie ? bardzo małe prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia, rzadziej niż raz na dwa lata.
- Analiza ryzyka i zarządzanie nim
IDENTYFIKACJA RYZYKA -> OCENA CZĘSTOŚCI WYSTĘPOWANIA I WIELKOSCI ZAGROŻEŃ -> OGRANICZENIE LUB ZMIEJSZENIE RYZYKA -> OCENA OSZCZĘDNOŚCI UZYSKANYCH DZIĘKI ZMNIEJSZENIU RYZYKA LUB KOSZTÓW ZWIĄZANYCH ZE ZMATERIALIZOWANIEM SIĘ RYZYKA
Analiza ryzyka jest opracowywana w oparciu analizę przyczyn źródłowych na podstawie otrzymanych kart zdarzenia niepożądanego.
Karty mogą wypływać do placówki medycznej:
Kierownik Podmiotu, jako osoba odpowiedzialna upoważnia dyr. Med. Urszulę Ciesielską jako osobę zajmującą się zdarzeniami niepożądanymi.